“Twitter låter samtliga anställda, om de vill, jobba hemifrån för alltid. Uttalandet kommer efter att Google och Facebook har meddelat att sina respektive medarbetare kommer att jobba på distans under hela 2020 på grund av coronapandemin. ”

Vem hade trott att man skulle läsa raderna ovan för 6 månader sedan. Ändå  tror jag att detta bara är början. Fler och fler företag kommer att inse att synen på arbetsplatsen har förändrats för alltid. Vi ser inte längre kontoret som vår enda arbetsplats. Hemmet är lika naturligt och att mötet är digitalt har på kort tid blivit det normala. Vad innebär då detta? Är aktivitetsbaserade kontoren helt plötsligt omoderna? Står vi inför en ny tid där företag enbart erbjuder olika möjligheter till att ses fysiskt men att man annars förväntas att arbeta från sin bostad?

Vad innebär då detta för oss ledare? Och vad behöver vi för verktyg för att kunna leda effektivt på distans?

Det första jag tror vi behöver göra är att inse att leda på distans kräver ett helt annat mindset och nya krav på dig som ledare. Det ställer högre krav på att skapa samhörighet, bra dialog, tydliga mål, återkoppling, information och förväntningar.

När detta sjunkit in så behöver du sätta dig ner och fundera på hur du kan skapa en känsla av att alla arbetar i samma team även på distans. Teammötet har blivit ännu viktigare. Våga slå på kameran och be även dina anställda att göra detsamma. Det ger en känsla av att ni ses även om ni inte är i samma rum och det kommer även få dina medarbetare mer engagerade. Det räcker inte med en gång i veckan utan ni behöver ses ofta. Helst en kort avstämning per dag.

När ovan fungerar bra behöver du som ledare skapa tydliga mål och förväntningar. Det går inte att ha mål som sträcker sig över ett år, utan målkontraktet behöver vara uppdelat i mindre konkreta mål. Det är nästan så du behöver sätta veckomål. Alla klarar är inte lika bekväma att arbeta självständigt och behöver stöd och hjälp, andra märker ingen skillnad och jobbar på som vanligt. Det som är lika för alla är att vi behöver återkoppling och beröm och framförallt att vi behöver bli sedda. Någon som lyssnar och är där. Man behöver veta hur man bidrar till teamet för att känna en tillhörighet och för att bibehålla motivationen.

Fundera även på hur ni ska kommunicera med varandra och ha en väl fungerande kommunikationen med HELA ditt team. Var noga med att ingen får känna sig bortglömd – alla behöver bli sedda, även på distans.

Det sista jag vill ta upp i detta inlägg är att glöm inte att fira ihop även om ni inte ses fysiskt. Fira att någon fyller år, att det är fredag, fira att solen skiner! Ett telefonsamtal kan vara skillnaden. Ring upp dina medarbetare, en och en, och kolla läget – bara för att höra hur de mår, inte vad de gör. Det får dina medarbetare att känna sig sedda, behövda och vara en del av gemenskapen. Arrangera virtuella AWs, walk-and-talks via FaceTime eller Whatsup, virtuella kafferep m.m.

Kom gärna med egna tips i kommentarerna samt egna spaningar.

Tags

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *