Idag tog jag en walk-n-talk med Jan-Åke Lindqvist på WSI Sweden. WSI arbetar med att skapa nya digitala produkter samt transformera befintliga produkter in i den digitala världen. T ex den traditionella gräsklipparen till en robotgräsklippare, trådlösa högtalaren som gör det möjligt att skapa digitala möten, möjlighet att dela med sig av ett barns första sparkar digitalt m.m. En oerhört spännande bransch.
En stor del av vårt samtal handlade om vikten att första produktens sammanhang. Dvs vad är det man vill lösa och hur ska den fungera. Vilka andra förändringar innebär det? Jag kan inte låta bli att tänka på det gamla klassiska exemplet i från min hembygd Åtvidaberg Facit där ledningen inte förstod och hängde med i utvecklingen av de nya elektroniska maskinerna. COVID-19 har medfört att den digitala utvecklingen accelererat. Produktutveckling innebär mer än någonsin att produktkompetens och IT kompetens behöver komma samman. Låter man IT avdelningar driva IoT initiativet så går det käpprätt åt h-te där för man inte förstår användningen och driver man det från produktperspektivet så riskerar man att hamna i en situation där produkten inte går att under underhålla. Man behöver därför sitta tätt ihop och skapa den nya digitala produkten.
Senare i vårt samtal blev vi in i vikten av stöd från företagsledningen. Det räcker inte med ett verbalt stöd utan företagsledningen måste först konsekvenserna av digitaliseringen av produkten och påverkan på företagets affärsstrategi. Jag vet inte hur många exempel där jag sett att man sagt att något är viktigt utan att man haft kompetensen i ledningen att förstå hur man ska exekvera på förändringen.
Som konsumenter blir vi allt mer krävande och kreativa. Vi vill ha lösningar som gör det enkelt för oss att leva. Tex vi blir inte gladare för att våra glödlampor går att styra från våra mobiler, utan vi vill att de ska vara schemalagda samt följa hur många personer som är hemma, väder m.m. Innan lösningen uppfyller de kraven kommer man inte investera i det. I alla fall inte den stora massan. Tekniknördarna som köper allt nytt kommer alltid göra det, men för att nå den stora massan måste man först behovet samt mervärdet i produkten.
Vad ser du för produkter som behöver kopplas upp framtiden? Vilka produkter försvinner helt? Dela gärna med dig. Personligen tycker jag detta är så enormt spännande. Och min inre tekniknörd gör frivolter.
No responses yet