Träning

Hjärnstark

Håller på att tjata hål i huvudet på alla vänner, kollegor och släkt kring boken Hjärnstark. Boken är skriven av Anders Hansen om är överläkare i psykiatri och handlar om vilken effekt motion har på hjärnan. Det som är intressant är att den vänder på begreppen. Många tränar för att bli smalare, må bättre men tränar de för att bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Det som Anders Hansen skriver om i sin bok är att regelbunden träning har visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans.

Man vet i dag att hjärnan är enormt föränderlig och att vi kan påverka dess utveckling. Jag har varit fascinerad av det allt sedan min pappa fick en stroke som gjorde att han var halvt förlamad. På bara några veckor hade han lyckats lära sig en massa saker igen och genom väldigt medveten och strukturerad träning så lyckades han återfå normal funktion igen. I vår hjärna så bildas ständigt nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Allt du gör, till och med varje tanke du tänker, förändrar din hjärna lite grann. Så varför skulle inte träning påverka hjärnans utveckling?

När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten – till och med din personlighet och intelligens. Du tänker helt enkelt snabbare och kan lägga i en extra ”mental växel”, till exempel för att kunna koncentrera dig när det är stökigt omkring dig. Och alla som rör på sig får de här fördelarna, barn, vuxna och gamla. Det är här det blir extra intressant för mig. Både jag och Rebuz har svårt att fokusera i stökiga miljöer. I Rebuz fall får det effekten att han har svårt att hänga med på lektionerna i skolan om det är för många störande element. Vad blir då effekten om vi ser till att springa ihop 20-30 minuter tre gånger i veckan?

Han tränar i och för sig flera gånger i veckan redan, men han gör inte så mycket konditionsidrott och det är precis det som Anders poängterar. Det hjälper inte att styrketräna tre gånger i veckan utan man måste träna hjärtat. Bäst är faktiskt att göra korta intensiva pass.

Därför har Rebuz och jag nu sprungit nästan varje dag i en vecka. I början orkade han inte mer än några minuter åt gången men nu springer han 20 minuter i ett sträck och jag är så stolt över honom. Han är supermotiverad efter att jag berättat om innehållet i boken. För att göra det lite roligare så springer vi och utforskar nya platser och han får leda rundan. Det ska bli så spännande att se vad han tycker efter ett tag och i fall vi kan se någon effekt i skolan.

I torsdags var han tom med på Runacademy i Hammarby Sjöstad och tyckte det var så kul att han vill vara med varje vecka. Kanske dags att kicka igår Run4Fun igen :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *